Urząd Gminy w Chodlu informuje, że od 12 maja 2025 r. rozpoczęły się kontrole w zakresie przestrzegania przez mieszkańców zasad segregacji odpadów komunalnych.
Pracownicy firmy wywozowej ZZOK BEŁŻYCE SP.Z.O.O i Urzędu Gminy będą sprawdzać czy w pojemnikach na odpady zmieszane, nie znajdują się odpady, które podlegają selektywnej zbiórce tj. szkło, papier, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe, baterie, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane, leki, odpady medyczne, popiół i bioodpady itp.
Główną przyczyną podjęcia powyższych działań jest zgłaszanie przez firmę odbierającą odpady – niewłaściwej – bądź niepełnej segregacji odpadów z gospodarstwach domowych.
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych jest obowiązkowa i dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji odpadów, na koszu zostanie pozostawiona informacja o złej segregacji odpadów, a w przypadku rażących uchybień, odpady nie zostaną odebrane. W takiej sytuacji należy ponownie posortować odpady i wystawić je w kolejnym terminie wynikającym z harmonogramu. W przypadku gdy podczas kolejnej kontroli stwierdzona zostanie niewłaściwa segregacja, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w celu nałożenia opłaty podwyższonej za brak segregacji. Opłata wynosi 57 zł za osobę za miesiąc.
Ponadto zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 m.in. zbierania w sposób selektywny, powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie – podlega karze grzywny.
